Konsumentverket ser ökad mängd oseriösa miljöpåståenden

Konsumentverket har i en Rapport undersökt hur det ser ut på den svenska marknaden kring vilka miljöargument företag använder i sin kommunikation med vanliga konsumenter idag samt hur mycket och ofta de använder dem. Kommunikationen har ökat kraftigt sedan denna kartläggning gjordes förra gången, 2015. Begrepp som hållbarhet, hållbar används mest frekvent i kommunikationen från företag, följt av miljö och klimat. Det är oförändrat sedan 2015. Kommunikationen med miljöargument är i de allra flesta branscher övergripande och utan detaljerad information.

Konsumentverkets jurist konstaterar att det är inte acceptabelt att företag använder sig av vaga miljöpåståenden utan att förklara på vilket sätt produkten är miljövänlig eller hållbar. Företatg måste kunna styrka sina miljöpåståenden.

Läs Konsumentverkets rapport här >>
(Källa: Aktuell Hållbarhet 210824)

Föregående
Föregående

8 september arrangerar FEICA "Suppliers day"

Nästa
Nästa

Försäkringsbolag ställer krav på Global Compact