EU-kommissionen har antagit förslag i steg 1 i "den gröna given"

EU-kommissionen har den 30 mars antagit förslagen om den första delen av Circular Economy Package. Den andra delen hanteras 20 juli, 2022.

Den första, nu antagna delen avser centrala avsnitt i “den gröna given” eller Green Deal. Följande förslag är av störst betydelse för färg- och limbranschen:

man har också antagit Arbetsplan för ekodesign och energimärkning 2022–2024 som omfattar energirelaterade produkter och EU:s strategi för hållbara och cirkulära textilier

Förslaget till förordning om ekodesign för hållbara produkter och “Digital Product Passport” - digitalt produktpass

Det nya ekodesindirektivet bedöms ha en betydande påverkan på i första hand dekorativ färg som pekats ut som ett prioriterat område men målsättningen är att det ska omfatta många fler produkter. Det är detaljstyrning på en nivå vi inte tidigare sett som blev tydligt i det förberedande arbetet bl.a. krav på hur många strykningar en färg ska formuleras för eller krav på “självrengörande färg”.

Det som presenteras nu är bara ett ramverk för hur de detaljerade reglerna ska tas fram. I slutet av året kommer en allmän konsultation att hållas om vilka produktkategorier som ska prioriteras. Input om detaljreglerna ska enligt planen inhämtas från industrin, myndigheter och andra intressenter via Ekodesign-Forum. Men besluten vill Kommissionen ha befogenhet att fatta själv utan inblandning från Rådet och Parlamentet - något som kritiserats från flera håll.

Digitalt produktpass ska bli norm för alla produkter som omfattas av Ekodesignförordningen och i förlängningen alla produkter. Syftet är att strukturera information om produkters innehåll av utpekade ämnen, hållbarhetsprofil, återvinningsbarhet etc.

Q&A om Ecodesign for sustainable products
Communication on making sustainable products the norm, Proposal for Ecodesign for Sustainable Products Regulation): The Commission’s press release on proposal for a Regulation on Ecodesign for Sustainable Products

Översynen av förordningen om byggprodukter

Byggsektorn är en betydande del av den Europeiska ekonomin och miljöpåverkan. Byggproduktdirektivet och sedan byggproduktförordningen har varit föremål för flera översyner och det har visat sig mycket komplext att lösa de problem som identifierats. Nu presenterar dock Kommissionen ett ändringsförslag. Det återstår att analysera vad förslaget innebär i praktiken.

Från Kommissionens pressmeddelande:

Översynen av förordningen om byggprodukter kommer att stärka och modernisera de regler som gäller sedan 2011. Den kommer att skapa en harmoniserad ram för hur man ska bedöma och informera om byggprodukters miljö- och klimatpåverkan. Nya produktkrav kommer att säkerställa att utformningen och tillverkningen av byggprodukter bygger på den allra senaste tekniken så att de blir mer hållbara, reparerbara, återvinningsbara och lättare att återtillverka.

Översynen kommer också att göra det lättare för standardiseringsorgan att utforma gemensamma europeiska standarder. Tillsammans med skärpt marknadskontroll och tydligare regler för aktörer längs hela försörjningskedjan kommer detta att bidra till att undanröja hinder för den fria rörligheten på den inre marknaden. Den reviderade förordningen kommer slutligen innehålla digitala lösningar som minskar de administrativa bördorna för framför allt små och medelstora företag, bland annat en databas över byggprodukter och ett digitalt produktpass.”

Empowering consumers - Ökad konsumentmakt och förbud mot grönmålning

Kommissionen föreslår en ändring av direktivet om konsumenträttigheter så att.

  • Försäljare ska ha skyldighet att ge konsumenter information om produkters hållbarhet och reparerbarhet.

Kommissionen föreslår också flera ändringar av direktivet om otillbörliga affärsmetoder som syftar till att motverka falsk marknadsföring. Bland annat så ingår:

  • Att förbjuda frivilliga hållbarhetsmärkningar som inte bygger på ett system med tredjepartskontroll eller som inrättats av myndigheterna.

  • Införande av ännu högre krav vid marknadsföring med miljöpåståenden.

Under presskonferensen talade vicepresident Timmersmanns och flera kommissionärer. Bl.a. hävdade kommissionären Reynders att “If we do not start consuming more sustainably, we will not achieve our European Green Deal goals - it is as simple as that. (…) To become the real actors of the green transition, consumers must have a right to information to make sustainable choices. They must also be protected against unfair commercial practices which abuse their interest in buying green.”

Vad händer nu?

Kommissionens förslag kommer nu att diskuteras av rådet och Europaparlamentet. SVEFF kommer tillsammans med sina samarbetspartners att analysera förslagen och ta beslut om vidare påverkansarbete..

Pressmeddelanden med länkar till vidare läsning på svenska om:

Nya förslag ska få hållbara produkter att bli norm och göra EU mer resursoberoende

Nya konsumenträttigheter och förbud mot grönmålning

Videopresentation från Kommissionen om Sustainable Product Initiative

Föregående
Föregående

Standarder färg och lack, mars

Nästa
Nästa

Digital halvdag om plast och förpackning