Analys av förslag till revidering av CLP

Utkastet till revidering av CLP -förordningen kom den 19 december. CLP står för Klassificering, märkning och förpackning av kemiska ämnen och blandningar.

 

Viktigaste ändringar som kan få negativa följder:

  • Vid reklam för klassade kemiska blandningar så ska CLP-klassificeringen framgå. (tidigare gällde det bara webbutiker där man kan lägga en beställning)) (art 48)

  • Minsta fontstorlek på etiketten (8 pt för förpackningar upp till 3 liter) (Table 1.3)

    • Ytterligare regler om etiketten, att bakgrunden ska vara vit, minsta avstånd mellan linjer etc. (1.2.1.5.)

  • Förslag om harmoniserade klassificeringar ska kunna göras för grupper av ämnen – inte ämne per ämne som idag [kan finnas risk att bevisbördan för att underbygga en klassning blir lägre]

  • Bestämmelse för refill-stationer för konsument och proffs. Hur de ska vara utformade etc. [kom: Anmärkningsvärt är att man vill inkludera vilken typ av blandningar som får finnas i refill-stationer (ex. inte frätande för hud kat 1) Detta borde inte vara inom ramen för CLP!] (art 35(2a))

 

Sannolikt positiv påverkan

  • ”Fold-out labels” – Kommissionen säger sig vilja tillåta detta i större utsträckning men det är inte tydligt i texten hur detta görs. Ev. är det en ändring i artikel 31(1) som fallit bort.

  • MOCS (More than One Constituent Substance) ska betraktas som en blandning enligt CLP för att undvika överklassificering av MOCS som innehåller små mängder av en farlig förorening etc.

  • Ytterligare undantag för märkning av produkter som understiger 10 ml.

 

Oklar påverkan

  • Namn på företag som notifierat klassificeringar i C&L-inventory ska göras offentliga

  • Kommissionen vill få befogenhet att be ECHA eller den Europeiska myndigheten för Livsmedelssäkerhet (EFSA) (!) att ta fram förslag på harmoniserade klassificeringar enligt CLP.

  • Självklassificeringar med strängare klassningar ska uppdateras inom 6 månader (tidigare ”utan onödigt dröjsmål”)

  • Angående digital märkningsinformation är möjligheterna att spara plats på etiketten ytterst begränsade. Det är bara icke-obligatorisk märkningsinformation som får finnas digitalt och inte på etiketten. Allt annat måste alltid finnas på förpackningen. Eventuellt kan det bli lättnader i framtiden.

  • Rapportering till Giftinformationscentralen

    • Medlemsländer ska kunna utse ECHA som mottagare av rapporter ”competent body”

    • Även företag som för in produkter till annat medlemsland eller legotillverkare ska omfattas av rapporteringsskyldighet (om man inte kan visa att informationen redan lämnats in)

    • Även Kommissionen och ECHA ska kunna göra utdrag för statistisk analys (tidigare bara medlemsländerna) [Mao vill man bredda användningen av informationen – det kan vara ett hot men också en möjlighet att slippa rapportera in samma information igen]

 

Detta är bara Kommissionens första förslag – mycket kan fortfarande hända när Parlamentet ska säga sitt..

 

Nästa steg: Kommissionen presenterar sitt förslag för allmän konsultation som startar i januari 2023 och sedan startar behandlingen i Rådet och Parlamentet. Kommissionen planerar även att publicera den delegerade akten med kriterier för hormonstörande, PMT och PBT i januari. Den behöver inte förhandlas i Rådet och Parlamentet utan kan träda i kraft tidigare.

Föregående
Föregående

Nytt om ämnen: bisfenoler, IPBC och glycidylestrar

Nästa
Nästa

Nytt EU-ramverk för att bedöma säkra och hållbara kemikalier