Ändringar i AFS: Kemiska Arbetsmiljörisker och Medicinska kontroller!

Arbetsmiljöverkets föreskrifter om Kemiska Arbetsmiljörisker 2011:19 och Medicinska kontroller i arbetslivet  AFS 2005:6 har ändrats och nya versioner kommer att börja gälla den 1 november 2019!

Ändringen publicerades i juli i år.  

Den viktigaste ändringen handlar om läkarkontrollerna. I de fall arbetsgivaren tidigare skulle erbjuda läkarundersökning nu ändrats till att arbetsgivaren ska anordna läkarundersökning i §37 f.

Det är arbetsgivarens ansvar att se till att den medicinska kontrollen genomförs i enlighet med kraven och att den utförs av en läkare med kompetens (kompetenskraven finns också listade i den nya föreskriften)

 

Vad det innebär att anordna medicinska kontroller

10 § En arbetsgivare som ska anordna medicinska kontroller enligt dessa föreskrifter ska

1. informera arbetstagaren om varför den medicinska kontrollen behövs och vad den innebär,

2. informera arbetstagaren om att den medicinska kontrollen är frivillig,

3. informera arbetstagaren om att i de arbeten där det enligt dessa föreskrifter krävs ett giltigt tjänstbarhetsintyg för att få arbeta, får arbetsgivaren endast sysselsätta de arbetstagare som har ett sådant,

4. informera arbetstagaren om att det i tjänstbarhetsintyget står hur länge det gäller och kan stå att arbetstagaren bara får utföra vissa arbetsuppgifter eller arbeta vid vissa arbetsstationer,

5. erbjuda de arbetstagare som omfattas av dessa föreskrifter att delta i den medicinska kontrollen,

6. ta reda på vilka arbetstagare som avser att delta i den medicinska kontrollen,

7. beställa en medicinsk kontroll, som ska inkludera återkoppling enligt 12- 13 §§, för varje arbetstagare som avser att delta i den medicinska kontrollen,

8. beställa en medicinsk kontroll med bedömning för tjänstbarhetsintyg, om det krävs enligt dessa föreskrifter,

9. beställa ett tjänstbarhetsintyg från den undersökande läkaren, för de arbetstagare som bedömts kunna arbeta med det som intyget avser, och

10. informera den som ska utföra den medicinska kontrollen om de riskbedömningar som ligger till grund för bedömningen att en medicinsk kontroll ska utföras.

 

Det är förtydligat att det är kemiska produkter som är klassificerade H317 eller H334 på grund av sitt innehåll av epoxi, formaldehydharts, akrylater etc. som avses i de särskilda reglerna för allergiframkallande produkter.

Det är infört att om arbetsgivarens riskbedömning visar att exponeringen är försumbar så gäller inte reglerna om utbildning och läkarundersökning men skälen till att exponeringen bedöms som försumbar ska dokumenteras skriftligt.

Den 1 november upphör Medicinska kontroller i arbetslivet (AFS 2005:6) att gälla och istället är referensen: Medicinska kontroller i arbetslivet (AFS 2019:3)

För Kemiska arbetsmiljörisker så genomförs ändringen genom en ändringsföreskrift och referensen kommer fortsatt att vara (AFS 2011:19)

 

Läs om Kemiska Arbetsmiljörisker på AVs hemsida

Läs om nya Medicinska kontroller här

Emma Jansson
Föregående
Föregående

SVEFFs höstmöte, 12 november i Göteborg

Nästa
Nästa

SCIP, ny databas från ECHA m särskilt farliga ämnen i varor